XVIII. AGTEDU KONFERENCIA
PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Beiskolázási kommunikáció a harmadik évezred küszöbén - generációs kihívások, platformok és hatékonyság a felsőoktatásban

 

A magyar felsőoktatás október elején kilátásba helyezett „piaci alapú átalakítása”, a „Corvinus-modell kiterjesztése” újra a figyelem középpontjába állította a versenyképesség, a munkaerőpiac igényeinek kiszolgálása és az egyetemek gazdaságos működtetése együttes problémáját. Bár végleges döntés e kérdésben még nincs, az az eddigi trendek alapján is látható, hogy az intézmények közötti verseny - különösen azokon a képzési területeken, ahol az államilag finanszírozott helyek száma már minimálisra csökkent - fokozódni fog: az egyetemek úgy céljaik meghatározásában, mint működésükben és kommunikációjukban kénytelenek lesznek az „üzleti alapú megoldásokhoz” közelíteni. A felsőoktatási marketing és a rekrutációs tevékenység szerepe felértékelődik, új módszereket és csatornákat kell keresni ahhoz, hogy a pálya- és egyetem-választás előtti fiatalokat és szüleiket elérjük, a család szempontjából egyik legfontosabb döntés meghozatalában segítsük. Mindennek során tekintettel kell lennünk elsődleges célkorosztályunk (16-23 éves fiatalok - az 1995 után született „Z-generáció”) és a továbbtanulási döntés meghozatalában kulcsszerepet játszó „X-generációs” szüleik médiafogyasztási és kulturális szokásaira, értékeire, célkitűzéseire, gondolkodásmódjára. A már a digitális világba született Z-nemzedék magával az oktatással, felsőoktatással szemben is új követelményeket támaszt: számukra vonzó csak egy olyan továbbtanulási- és pályakép lehet, mely elvárásaiknak, értékeinek megfelel - megvalósulni azonban csak akkor tud, ha a más értékek és célok mentén gondolkodó X generációs szülőktől is támogatást kap. Mindezeket felismerve a Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Kara jelentős, e téren korábban már megszerzett gyakorlati tapasztalatokra támaszkodva egy új, több generációs („Z-gen/X-gen”) marketing stratégát dolgozott ki, melynek középpontjában az on-line tartalomszolgáltatás, a közösségi média hatékony felhasználása, s a marketing más, „klasszikus” eszközeivel való összehangolása áll: az előadás ennek hátterét, legfontosabb elemeit, megvalósulásának tapasztalatait mutatja be.

 

Schooling communication on the threshold of the third millennium — generational challenges, platforms and efficiency in the higher education

 

The ˋmarket-friendly transformationˋ of the higher education and the ˋextension of Corvinus-model´ in Hungary, as announced earlier this October, put the problems of competitiveness and the service of the employment market or the economical operation of the universities into the focus of disputes. Albeit there is no final decision so far, one thing is sure: the intensity of rivalry is going to increase among the institutions — especially in those learning fields in which the state support has already become at its minimum. No doubt, these universities are going to adopt the ˋbusiness model´ in defining their objectives as well as their communications and operations. In addition, the role of the recruitments and the marketing activities gains crucial importance. One needs to find new methods and channels to reach out to possible students or their parents and to provide help in their salient decision making process. This in fact means that one has to consider the special values, thinking or aims, and the even more special customs of the cultural and media consumptions typical for the future students, the ˋz´ generations, or their parents, the ˋx´ generations. The ˋz´ generation of the digitized world fundamentally challenges the methods of education let alone higher education claiming special treatment adjusted to their own values and expectations. Yet, this could only be achieved, if their parents with the different aims and values of the ˋx´ generations grant support to their children too. Therefore, the Business Faculty of the John von Neumann University has elabourated a special marketing procedure targeted to both the ˋx´ and the ˋz´ generations at once. This includes the efficient use of a content-based online service, that of the social networks, and their harmonisation with the classical tools. The lecture discusses the elements of this concerted efforts and its experiences.